Zumba a hubnutí

Zábava, tanec a cvičení, to vše se v zumbě pojí dohromady a tvoří celosvětový fenomén. Někomu může zumba připomínat aerobik, ale jakmile začne hrát hudba, zjistíte, že jde o úplně něco jiného.

Historie zumby

Ten, kdo zumbu vymyslel, byl v roce 1999 Beto Perez, který do té doby vyučoval aerobik. Zumba vznikla jako improvizace, kdy Perez zapomněl na své hodiny aerobiku svou kazetu a jelikož jeho klienty byli většinou lidé z bohaté společnosti, tak si nemohl dovolit lekci zrušit a zkrátka musel něco předvést, i když neměl vhodnou hudbu na aerobic. Když pustil rytmy salsy, merengue a podobně, tak zjistil, že lekce měla mnohem větší úspěch, než ty předchozí a tím to začalo. V současné době se zumba cvičí ve více, než 110 zemí světa a má přes 100 000 licencových instruktorů.

Co je zumba?

Zumba je fitness disciplína, která v sobě spojuje aerobic, tanec a zábavu. Při zumbě se pouští specifická hudba, ve které základ tvoří latino tance, především pak salsa, samba, batchata, chacha, reggaeton, latin hip hop, cumbia, atd. Při zumbě se učíte základní kroky nejen latino tanců, ale také afrických tanců i orientální prvky. Nejde o nic složitého, stačí se nechat vést rytmem a sledovat instruktora. Hodina zumby trvá** 60 minut** a věřte, že po jejím uplynutí se Vám zvedne nálada a budete se těšit na další.

Zumba pro začátečníky

Jdete-li** poprvé na hodinu zumby**, počítejte s tím, že vše propotíte. Na sebe si můžete vžít tílko, top, tepláky, legíny či šortky. Nezapomeňte ani na mikinu, která se Vám bude hodit zejména v létě, abyste ochránily tělo proti prochladnutí způsobeným klimatizací. Co se obuvi týká, tak nejvhodnější je taková, která Vám umožní se na špičce otočit o 360°. Sebou si určitě vezměte tekutiny a zapomenout byste neměli ani na ručník.

Jak probíhá lekce zumby?

Na začátku hodiny se používají spíše jednoduché kroky, aby se tělo připravilo na složitější pohyby. Začátek hodiny je velmi důležitý, protože pokud tělo není správně zahřáté, pak může snadno dojít k nějakým poraněním, které se projevují bolestmi, zejména v kloubech. Počáteční "rozehřívání", nebo-li také** warm-up,** by měl trvat zhruba 8 až 10 min. Účelem je rozehřát jednotlivé svalové partie, rozproudit krev a rozhýbat klouby.

Po warm-upu přichází na řadu** choreografie**, kterou vymýšlí instruktor. Může jít i o instruktorovu improvizaci.** Zumba** má** standardizované základní kroky**, které se vyučují jen na školení pro instruktory. Docházíte-li na hodiny k certifikovanému instruktoru, tak tyto kroky taky děláte a instruktor si je může obohatit o své vlastní kroky. Celá hodina zumby probíhá ve stoje, takže nepotřebujete žádnou podložku. Na hodiny může dorazit, jak nováček, tak i člověk, který dochází pravidelně a choreografii již zná. Zkušený instruktor zvládne zkombinovat obojí.

Pokyny instruktora

Po vzoru Beta Pereze instruktor nepotřebuje mikrofon. Ten dává pokyny jen neverbální, protože chce dopřát tanečníkům možnost užít si skvělou hudbu. Takže z reproduktoru jde místo instruktorova hlasu hlas hudby, který Vám dává pokyny k tomu, kdy a jak cvičit.

Jaká je podstata zumby ze sportovního hlediska?

Zumba jako taková není žádný konkrétní tanec, naopak je směsicí jednotlivých skladeb či tanců. Podstat Zumby je v tom, že taneční krok se přehánějí, tzn., že taneční krok v podání osoby cvíčící Zumbu je o 150% "přehnanější". Účelem je pak zintenzivnit pohyb a svalovou zátěž. Každý tanec či nová skladba v Zumbě, zapojuje vždy nové svalové skupiny. Tak například u reaggetonu se formují boky a břicho,** salsa a samba** pracuje na svalových partiích nohou a třeba orientální tance díky nejrůznějším pózám rukou, pracují na svalových partiích právě rukou a ramen. Dále třeba Flamenco v Zumba verzi pracuje na stehnech, Cumbia tvaruje boky, svaly břicha a trupu. Zkrátka pracuje vždy celé tělo.

Obrovskou předností Zumby je, že právě díky vlnícím se bokům, dává do pohybu i svalstvo uvnitř těla, na které se poslední dobou klade velký důraz. Svaly uvnitř těla patří mezi zlenivělé a díky jejich aktivaci dochází ke zvýšení spalování. Uvádí se, že na jedné hodině spálíte** až 900 kcal,** což je přirovnatelné ke spinningu. Jelikož jde o intervalový tréning, tak je Zumba vhodná pro ty, co chtějí zhubnout. Intenzita tepové frekvence se mění vždy s novou skladbou, takže se nepracuje stále v jednom tempu, což je pro hubnutí ideální.

Kdy se při zumbě hubne?

Vše je odvislé od tepové frekvence, která je velmi individuální. Záleží na mnoha faktorech, například věk, kondice, váha apod. Ten, kdo cvičí Zumbu se dle rychlosti tepové frekvence nachází buď v aerobní nebo anaerobní zóně, která není zrovna vhodná pro ty, kteří chtějí na Zumbě zhubnout. Člověk totiž v této zóně nespaluje tuky, ale jen pracuje na svalové hmotě. Sice si posilujete svaly a kondičku, ale tuk se zkrátka nespaluje. Tuto zónu poznáte tak, že nemůžete pořádně mluvit a sotva popádáte dech. Zkušený instruktor si toto hlídá a občas se svých "svěřenců" na něco ptá, aby věděl, jak jsou na tom. Jestliže se ukáže, že Vaše kondice je odlišná od kondice ostatních cvičících, tak snižte intenzitu pohybů, například vysaďte ruce apod.

Naopak aerobní zónu - tu, při které hubnete, poznáte tak, že při cvičení zvládáte v pohodě mluvit, což je ideální, pokud se chcete zbavit nějakého toho kila navíc. Při Zumbě se držte zásadního pravidla, které zní: " Naslouchej svému tělu". Rozhodně se neřiďte instruktorem, který má díky pravidelnému cvičení skvělou kondici a v době, kdy Vy jste už dávno v anaerobní zóně, si on prozpěvuje a je v zóně aerobní.

Co když mám pár kilo navíc?

Tento fakt vůbec ničemu nebrání. Vezměte si věci a směle vyrazte. Je-li ovšem Vaše nadváha výrazná, je lepší to nejdříve prokonzultovat s doktorem, protože některé tance Vám mohou nadměrně zatížit klouby. Člověk s nadváhou by se měl vyvarovat zejména skokům. Pokud se během hodiny Vaše tepová frekvence zvýší a Vy se nebudete cítit dobře, tak jednoduše zvolníte.

Druhy Zumby

Zumba Gold - je určena pro lidi s nižší kondici nebo pro starší populaci, kdy fyzická stránka vyžaduje mírnější přístup. Dokonce je tento typ Zumby vhodný i pro vozíčkáře.

Zumba Toning - jde o hodinu plnou tanečních prvků s přídavkem cviků, které jsou zaměřeny především na posilování. Používají se činky, které napodobují rumba koule.

Zumbatonic - jde o hravý sportovní program, který je šitý přímo dětem na míru. Program LIL STARS/HVĚZDIČKY je pro děti od 4 do 7 let. Program BIG STARS/HVĚZDY je pro děti od 8 do 12 let.

Aqua Zumba - je latino party v bazénu, kdy instruktor stojí na břehu a předvádí cvičencům pohyby ve vodě.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10537 (magazin-zdravi.cz#10205)


Přidat komentář