Začněme běhat

Přemýšlíte nad sportem, který by vám pomohl zbavit se nadváhy, posílit fyzickou kondici a také přinesl do vašeho života více radosti? Zkuste začít s běháním. Pro začátek je však důležité ujasnit si základní pravidla.

Existuje velké množství způsobů, jak aktivně žít. Jedním ze sportů, který můžete vyzkoušet, je běhání. Pro mnohé z nás může být představa běhání noční můrou. Důležité je především si tento druh sportu zkusit a přijít na to, jestli je pro nás ten pravý. Běhání je pro některé symbolem nudy a zbytečně velké námahy. Naopak pro jiné to může být nejenom způsob jak zvýšit fyzickou kondici a posílit svaly, ale také relaxace a životní styl.

Proč zrovna běhání

Počáteční důvod k běhání můžeme mít každý různý. Pro někoho je důležité zbavení se zbytečných kil, někdo chce vylepšit svou fyzickou kondici, pro někoho může být běhání módní záležitostí. Někdo bere sport především jako prevenci před různými onemocněními. Běhání posiluje imunitní systém, posiluje šlachy a zpevňuje kosti. Běh se řadí mezi aerobní sporty. A co to znamená?** **

Aerobní sporty

Aerobní sporty jsou prospěšní pro** lidské zdraví**. Mezi aerobní sporty patří kromě běhání také plavání, cyklistik, chůze, pěší turistika, běh na lyžích a veslování. Slovo aerobní zde znamená za přítomnosti kyslíku. Aerobní cvičení mají pozitivní vliv na kardiovaskulární systém (srdce, plíce, oběhová soustava). Pravidelné aerobní cvičení snižují riziko onemocnění srdce, snižuje krevní tlak, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje výkon srdce a plic, snižuje množství tuku v těle. Aerobní cvičení se doporučují provozovat 2 x týdně, v délce trvání 20 – 60 minut o intenzitě 60 – 85% maximálního tepu srdce.

Další výhody běhání

Mimo pozitiva, která přináší běhání našemu tělu, je tento sport prospěšný také pro naši psychiku. Běh v přírodě poskytuje pocit svobody, uvolnění a štěstí. Běh má velmi pozitivní účinek na odbourávání stresu. Výhodou tohoto sportu je také jeho finanční nenáročnost. Pro začátek budete potřebovat jen kvalitní běžecké boty a sportovní oblečení. Můžete se rozhodnout, zda dáte přednost běhání s parťákem, který vás může motivovat k lepšímu výkonu nebo pro vás bude vhodnější běhat sám a poslouchat při tom jen oblíbenou hudbu v mp3 přehrávači. Hudba je vždy důležitým motivačním faktorem.

Jak začít běhat

Pro začáteční běhání je důležité především uvědomit si, že jako začátečníci po sobě nemůžeme hned chtít zázraky. Stanovte si přijatelné cíli, začínejte pomalu a zvolna. Stejně jako u každého sportu je pro běhání na začátek důležité protáhnout tělo a udělat si malou rozcvičku. Po rozcvičení můžete začít rychlou chůzi, přibližně 5 až 10 minut. Po chůzi následuje pomalé rozběhnutí. Nezačínejte tak, že nasadíte příliš rychlé tempo. Samotný běh by měl být velmi přirozený, záda by měla být rovná, trup a hlava vzpřímená. Pohled běžce by měl směřovat před sebe a ne do země. Lokty běžce jsou pokrčeny v pravém úhlu a pracuje se s nimi přirozeně. Kolena by měla být zvedána tak vysoko, aby byl krok běžce co nejdelší, během běhání bychom měli zapomenout na zakopávání. Došlapovat by se mělo na přední část chodidla, běhat přes paty se nedoporučuje.

Vytrvalost

Už jsme si popsali, co dělat před běháním, jak běžet na začátku a jak by během běhu mělo pracovat tělo. Ovšem co je na běhání nejdůležitější, to je vytrvalost. Účinné běhání bude takové, během kterého se dostaneme do aerobního pásma. Aerobní pásmo je pásmo tepové frekvence, kdy tep dosahuje 60 – 85% z maximální tepové frekvence. Tuto tepovou frekvenci si můžete vypočítat na různých internetových stránkách, kde do kalkulačky uvedete svůj věk a klidovou tepovou frekvenci. V této tepové frekvenci je pak nutné vydržet běžet 30 – 40 minut (pro začátečníky stačí 20 minut). K měření tepové frekvence během běhu si můžete pořídit tzv. sporttester, podle kterého se můžete řídit. V případě, že k měření tepu sporttester nemáte, zjistíte, zda se pohybujete v aerobním pásmu podle jednoduchého testu. V aerobním pásmu se pohybujete tehdy, když jste schopni při běhu plynule a bez potíží mluvit. Hlavně ze začátku vůbec nevadí, když po krátkém časovém úseku už běžet nemůžete. Klidně přejděte do chůze a v okamžiku, kdy se už cítíte dobře, můžete zase běžet. Postupně na sobě budete pozorovat** zvyšování vaší fyzické kondice** a běh se pro vás bude stávat jednodušší a radostnější.

Tepová frekvence

Rozhodli jste pro sport především v touze po shození přebytečných kil? Tak v tom případě byste měli informovat o tepové frekvenci. Efektivní cvičení je takové, během kterého se dosáhne správné intenzity zátěže. Když děláte sport během, kterého z vás potečou litry potu a budete na sobě cítit, že jedete na 100%, neznamená to ještě, že během takovéto zátěže budete spalovat tuky. Jak již bylo výše zmíněno, k odbourávání tuků dochází ve chvíli, kdy tep dosahuje 60 – 85% z maximální tepové frekvence. Když budete chtít zlepšit fyzickou kondici (cardio – fitness) je potřeba dosáhnout vyšší tepové frekvence a to asi 70 až 80% z maximální tepové frekvence.

Zdravý životní styl

Sport je součástí života každého jedince, který chce** žít zdravě**. Ať už si vyberete běhání, jízdu na kole nebo jakýkoliv jiný sport, důležité je především to, že vás tato aktivita naplňuje štěstím. Pohyb nám pomáhá zbavit se napětí a zapomenout na běžné starosti. Po fyzické aktivitě se vždy dostaví radost z toho, že jsme schopni se sebou něco dělat. Bohužel často bývá nejtěžší se ke sportu přinutit. Jak je známo, člověk je od přírody pohodlný tvor. Po náročném dni je už jen velice těžké přinutit se k nějaké aktivitě. Když nemáte pevnou vůli k tomu, abyste se přinutili sportovat sami, dohodněte se s kamarádem nebo kamarádkou. Domluva s kamarádem je závazek, který vás ke cvičení donutí více, než když půjdete cvičit sami. Jako motivace slouží také plánování cílů. Detailní naplánování cílů, kroky, úkoly, odměny a tresty, to vše slouží k větší motivaci. Snadněji se také přinutíte k aktivitě, která vás baví a máte při ní radost. Mnohdy se také doporučuje střídat různé sporty a nedělat pouze jeden. Zdravý životní styl znamená mimo sport také** zdravou stravu** a vyvarování se situacím, které přinášejí stres. Lidskému zdraví napomáhá také dostatečný odpočinek, rozvržení času mezi práci, aktivní zábavu a relaxování. Vzhledem k psychosomatickému propojení lidského organismu se psychické zdraví bude projevovat na našem zdraví fyzickém a naopak. Mysleme na sebe a na své potřeby, dejme svému tělu jen to nejlepší. Zdraví máme jen jedno a je velmi důležité vážit si jej a starat se o to, aby nám vydrželo co nejdéle. Udělejme tedy něco pro sebe např. tím, že začneme běhat.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10535 (magazin-zdravi.cz#10200)


Přidat komentář