Jak provozovat Nordic walking

Už jste někdy potkali při procházce v parku či lese kráčející skupinku lidí s hůlkami? Že tento sport neznáte? Jde o tzv. "severskou chůzi", odborně nazývanou Nordic walking, která získává stále více na popularitě.

Historie Nordic walkingu

Nordic walking znamená v doslovném překladu** severská chůze**, pochází ze skandinávských zemí, konkrétně z** Finska**. Tento sport se datuje od 5. ledna 1988, kdy se měl v Helsinkách konta závod na běžkách, ale pro nedostatek sněhu, museli organizátoři vymyslet jiné řešení. Výsledkem bylo, že závodníci vyrazili na trať pěšky jen s hůlkami. Ze začátku byl nordic walking jen letním tréninkem pro běžkaře, jelikož využívá podobných pohybů jako u běžeckého lyžování. Jako samostatná sportovní disciplína byla severská chůze provozovaná zhruba na přelomu 80. a 90. let minulého století a získal si příznivce po celé Skandinávii a dokonce i Evropy či USA.

Proč walkingovat?

Nordic walking je snadný celoroční sport, při kterém se dá navíc konverzovat s ostatními. Z tohoto důvodu je ideální pro seniory - ale nejen pro ně, kteří často postrádají družný kontakt s okolím.

Jak walkingovat?

Jednoduše řečeno, nordic walking je chůze obohacená o práci s hůlkami, která - je-li správně prováděna - zapojí až 95% všech svalů v těle. Je třeba se však naučit správnému pohybu, který pro někoho může být automatický a někomu zase trvá déle, než si zvykne.

Jak tedy** walkingovat**? Když jde dopředu levá noha, tak jde dopředu pravá ruka a naopak. Měli bychom dělat dlouhé kroky, o něco delší, než jsme normálně zvyklí. Nejdříve našlápne pata, pak se překulí do špičky a zároveň se zhoupneme v kolenou. Ruka v pravém úhlu drží hůlky, které se zapichují do země v úrovni paty. Krok je plynulý, nejlépe bez přískoků, tak trochu jakoby kolébající se kačeny. Doporučuje se lehký předklon horní poloviny těla a pohled směřuje zpříma před sebe.

Před samotnou chůzí je pak velmi důležité se rozcvičit, tzn. protáhnout si svaly, rozcvičit klouby, zejména kotníky, lýtkový a stehenní sval. Rychlost chůze se vždy přizpůsobuje dané skupince, takže se nemusíte bát, že budete ostatní brzdit nebo, že nebudete stačit. Lekce je pak završena zvýšeným tempem pro finální rozproudění celého těla, vydýchání a závěrečný** strečing**, nebo-li protažení. Jste-li fyzicky zdatní a na sport jste zvyklí, tak zcela jistě zvolíte v rámci svého tréningového plánu tempo rychlejší a trasu delší. S instruktorem se můžete domluvit, jaké jsou Vaše cíle a představy.

Jak vybrat vhodné hůlky?

Hůlky musejí být pevné, lehké a pružné. Zpravidla se vyrábějí z karbonu nebo hliníkových slitin. Rozhodně se vyplatí nekupovat první, které uvidíte, zvláště, pokud budou "za babku". Kvalitní hůlky se dají pořídit v relaci zhruba 600 až 800 Kč. Výška hůlek je nastavitelná dle individuální potřeby, dole mají** snímatelné čepičky**, které slouží proti skluzu na hladkém povrchu, bodáčky bez čepiček se pak používají na lesní cesty či do trávy. Pozor na rozdíl mezi holemi trekovými, které jsou do kopců a hor a walkingovými, které se liší v úchopu a ve výsledku pak odlišným zapojováním svalů, i celkovým přínosem pro tělo.

Co na sebe, co s sebou?

Zapomeňte na ochozené sandály a obuv na podpatku. Správné boty jsou základem, bez kterého se nelze " hnout". Nejlépe poslouží pohodlné, uzavřené boty ideální je varianta podrážky do půlkroužku, tzv. balanční obuv, kde se noha tak nějak sama od sebe hezky kutálí. Oblečení** sportovní, prodyšné a vrstvené** pro snadné regulování tepla či zimy, někdo rád přibalí i rukavice, které zabrání případným otlakům a navíc zahřejí. A na co určitě nezapomenout?** Butylku s vodou**. Je nesmírně důležité cestou doplňovat tekutiny, přece jen jde o aerobní zátěž trvající hodinu až hodinu a půl, při které se zapotíte. Hůlky si nemusíte hned běžet kupovat, zpravidla jsou k zapůjčení u organizátora kurzu. Co se** hygienických zásad** týká, tak je zapotřebí dbát na vhodnost či nevhodnost oblečení, jako například zbytečný svetr v létě a naopak nedostatečné oblečení v zimě.

Co děti?

Pravdou je, že malé děti baví spíše hry, než pravidelné rázování cestou necestou. Navíc asi do osmi let nejsou schopny tento specifický pohyb pochopit. Děti proto přiberte nejdříve tak od 10. roku. Hůlky pro malé děti stejně neexistují, využívají se teleskopické hůlky pro dospělé nebo hůlky pro běžecké lyžování.

Kdy Nordic walking pomáhá?

Tento sport se využívá jako rehabilitační cvičení po úrazech, operacích kloubů, zejména pak kyčlí a svalů.** Podporuje správné držení těla**, přispívá k lepšímu okysličování mozku a tím má vliv na paměť,** uvolňuje svalové napětí** v oblasti zádových a ramenních svalů, zvyšuje pohyblivost páteře, pomáhá regulovat hmotnost. Při onemocnění osteoporózou či artrózou je** nordic walking** také dobrou volbou. Doporučuje se také při rehabilitacích i po operaci srdce. Pomáhá omezovat úzkostné pocity, navozuje pocit euforie a tak dále. Výčtem bych mohla zaplnit celou stránku.

Bezpečnost při Nordic walking

Na co si tedy při** nordic walking** dát pozor? Především na nevhodné hole, mezi které řadíme například ty turistické, které mají jiný účel a jsou jiné konstrukce, než ty pro nordic walking. Dále bychom měli dbát na správný výběr výšky hole, protože nesprávný výběr nám ztíží používání hole a také může být příčinou přetížení určitých tělesných partií. Dále bychom se měli** vyvarovat přetížení kolen a hrudní i bederní oblasti páteře** při nadměrné rotaci pánve. Snadno může také dojít k přetížení ramenního pletence, čemuž se dá vyhnout, jste-li pod odborným vedením.

Kde se Nordic walking dá provozovat?

Tento sport můžete provozovat v každém ročním období a skoro na všech druzích povrchu. Co se terénu týká, tak nejvhodnější je různě členitý terén, který dá pohybu možnosti ve stupni zátěže, ale kvalitní tréning můžete provozovat i ve městech a jeho přilehlých částech. To, že nemáte zrovna za domem les, určitě není důvod k tomu, abyste od provozování severské chůze upustili. Nejideálnější jsou tedy pro tento sport lesní stezky a polní cesty či jiný přírodní nebo měkký povrch, protože jen tam hrot hole drží a neucítíte žádné otřesy v rukou jako třeba na asfaltu.

Pozor si dávejte na mokré povrchy a chodníky, které jsou třeba v zimě posypané pískem.** Klouže to!** Obecně je lepší počítat s tím, že přilnavost botiček je omezena a Vy můžete kdykoli uklouznout.

Nezapomeňte, že vše, co chcete dělat poctivě a má se projevit na Vašem zdraví, je třeba provádět pravidelně. Pokud si nordic walking dopřejete jednou za čas, je to samozřejmě lepší, než nic, ale mnohem vhodnější je vyrazit o každém víkendu a ještě přidat minimálně jednou, dvakrát v týdnu. Možná si pak uvědomíte, že se na ten specifický " nordic walkingový" pohyb těšíte.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10536 (magazin-zdravi.cz#10201)


Přidat komentář