Nespavost - jak proti nespavosti

Asi každý z nás to někdy zažil. Ovečky už máme dávno spočítané, a ne a ne usnout. Čím je to způsobené? Příčin může být hned několik. Problémy ve vztahu, starosti v souvislosti s dětmi či prací, přílišná námaha, nějaké fyzické nebo psychické onemocnění aj.

Jak na nespavost a očistu organismu

Nespavostí trpí vysoké procento současné populace. Nespavost, čili insomnie, se dá léčit jak farmakologicky, tak nefarmakologicky.

Detoxikace mladý ječmen

Nespavost se vyznačuje problematickým usínáním

přerušovaným spánkem, předčasným probuzením a spánkem, který nepřináší osvěžení. Nespavost významně narušuje naši výkonnost na druhý den. Můžeme se cítit unavení, mít špatnou náladu, dalšími příznaky je nesoustředěnost, problémy s pamětí, celkové zhoršení kvality života apod.

Jak se dá nespavost léčit

Prvním stupněm léčby je změna, nastolení režimu. Patří zde odpovídající spánková hygiena a režim spaní. Existuje také farmakoterapie- hypnotika a jiné preparáty. Dalšími možnostmi je například kognitivně behaviorální terapie, akupunktura, léčba v lázních aj.** **

Některé rady pro dobrý spánek

Důležité je zavést určitou pravidelnost, například vždy v deset hodin večer člověk ulehne ke spánku. Bývá doporučováno, abychom šli spát mezi devátou a desátou hodinou večerní, protože v tuto dobu má spánek nejblahodárnější účinek. Měli bychom dbát i na atmosféru samotné ložnice, v harmonickém prostředí se nám bude usínat mnohem lépe. Prádlo, ve kterém spíme, by mělo být pohodlné a volné.

Místnost, určená ke spánku, by měla být dostatečně vyvětraná, tichá a s možností zatemnění

Pozornost je třeba věnovat i výběru matrace- zde se rozhodně nevyplatí šetřit, ale dát přednost kvalitě. I když někdy máme nutkání lehnout si a usnout během dne, nedoporučuje se to. Navečer bychom měli konzumovat pouze lehká jídla, jíst s mírou a nekouřit. Pro zdravý spánek se nemá pít alkohol, kofeinové nápoje, silný čaj.

Čas pro tělesnou námahu je ideální v odpoledních hodinách

nikoliv před spaním. Když se nám nepodaří usnout do půl hodiny od ulehnutí, údajně bychom měli jít dělat nějakou neoblíbenou aktivitu (například žehlení) a ospalost by se měla brzy dostavit.

Další přírodní uspávadla

Zkuste si dát před spaním teplé mléko s medem, bylinkový čaj nebo kakao! Kdo nemůže usnout, měl by si dát banán nebo banánový koktejl. Zaručený účinek má také teplá voda. Dochází totiž k prohřátí a uvolnění celého těla a svalů. Do koupele přidejte ještě koupelové soli nebo olejové esence, zejména s vůní levandule, heřmánku, růžového dřeva či šalvěje. Esenciální oleje lze využívat různými způsoby. Zkuste například nakapat na kapesníček pár kapek esenciálního oleje a položte si ho vedle sebe, nebo olej inhalujte v aromalampě.

Zdravý spánek díky levanduli

Levandule je polokeř, jehož původ je ve středomoří. Její květ může být bílý, růžový, fialovočervený nebo fialovošedý. V levanduli jsou obsaženy látky, které navozují psychickou pohodu. Levandule je bohatá na silice, flavonoidy, kyselinu rozmarýnovou. Levandule působí hned na několik oblastí. Zmírňuje poruchy spánku a navozuje zdravý spánek, účinkuje proti nervozitě, zlepšuje náladu, zmírňuje napětí svalů, zpomaluje stárnutí a podporuje proces regenerace, pomáhá při nadýmání, bolestech hlavy aj. Levanduli lze využívat sušenou. Sušenou levanduli jednoduše vložte pod polštář, vycpěte si touto bylinou polštář, nebo si zakupte už hotový levandulový polštář. Levandulové silice jsou často součástí nejrůznějších parfémů. Levandulový olej se používá na masti, koupele, v aromaterapii.

Detoxikace těla

Je obtížné až nemožné, aby se člověk neustále cítil skvěle, vypadal skvěle a oplýval energií. Našemu tělu můžeme výrazně ulevit, pokud uděláme něco se svým jídelníčkem a životním stylem. Úprava stravy je nedílnou součástí očisty v řadě náboženství, například půst před velikonocemi apod. Bez ohledu na vyznání si však detox může dopřát kdokoliv, rozhodně to prospěje organismu.

Co má za úkol detoxikace

Detoxikace, neboli očistná kúra je proces, kdy tělu ulevujeme od škodlivých látek- toxinů. Toxiny jsou různé sloučeniny, které jsou zodpovědné za chorobné projevy.

Kdy je detox potřebný?

Detoxikace má pozitivní účinky zejména tehdy, když si člověk stěžuje na nadměrnou únavu, bolest hlavy, nekvalitní vlasy, kůži, nehty, problémy se zažíváním a vyprazdňováním (zácpa, plynatost apod.).

Důležitá je změna stravy i životního stylu

Kdo chce svůj organismus úspěšně zbavit toxinů, musí dbát na správnou stravu, ale i jistá režimová opatření. Můžete zkusit třeba dechová cvičení a některé techniky relaxace.

  • Položte se na zem, hluboký nádech, zadržení dechu a pomalý výdech (opakujte vždy 15 x ráno a večer).
  • Jakmile se ráno vzbudíte, ponechte si 5 minut na krátké uvolnění.
  • Zůstaňte ještě chvíli v posteli a zamyslete se na nastávajícím dnem, dodejte si důvěru, že všechny záležitosti zvládnete a najděte si okamžik, na který se těšíte.
  • Podobně večer si celý den opět zrekapitulujte.

Absolvujte očistnou stravovací kúru!

První den jezte jen ovoce. Na snídani si můžete dát třeba kaši z uvařeného nastrouhaného jablka, na svačinu kousek ovoce, na oběd ovocný salát, svačina patří opět kousku nějakého ovoce a na večeři si kromě kousku ovoce dopřejte ještě i kousek sýra. Druhý den je ve znamení zeleniny. Snídani začněte zeleninovým salátem, ke svačině si dejte čtvrtku melounu, k obědu zeleninovou polévku, ke svačině kysané zelí a na večeři uvařenou brokolici. Třetí den patří rýži. Zde je doporučení jídelníčku: snídaně- vařená rýže s kompotem, svačina- grapefruit, oběd- rýže a dušená zelenina, svačina- nastrouhaná mrkev, večeře- rýže a sýr.

Související doporučení

Během těchto tří dnů se nedoporučuje sportovat ani navštěvovat saunu. Měli byste pít 2- 3 litry neslazené vody, čajů, nebo ovocných a zeleninových šťáv. Detoxikace je určená pouze pro lidi v dobré kondici, kteří nemají žádné zdravotní problémy. Raději si očistnou kúru nechte na víkend.

  • Po absolvování kúry se doporučuje ještě následující:
  • připravovat pokrmy buď ve vodě nebo v páře
  • jíst biopotraviny
  • začít den vždy vypitím 2 dcl kopřivového čaje či sklenkou vody s citronem
  • nepít kávu, alkohol, nekouřit, bílé pečivo nahradit celozrnným

Jiná alternativa detoxikační kúry

Někdo na třídenní výše uvedený plán zkrátka nemá čaj ani sílu. V tom případě lze očistnou kúru aplikovat vždy jednou za týden, přičemž v tento den pijte jen vodu, bylinné čaje a ovocné či zeleninové šťávy.

Účinný detox jménem kopřiva

Kopřivy dokáží očistit tělo od škodlivin, pročišťuje krev, posiluje vlasy a nervy, má blahodárný vliv při žaludečních vředech, odstraňuje únavu a vyčerpanost, pomáhá při chudokrevnosti, revmatismu, dně, redukuje hladinu cukru v krvi, při zevním užití účinkuje na ekzémy a rány.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10503 (magazin-zdravi.cz#9807)


Diskuze a zkušenosti

jana beranová | 14.03.2013 05:58
Re: Nespavost - jak proti nespavosti Chodím pravidelně spát v21.30-usnu,ale pravidelně se probudím ve 3hod.a už neusnu.

Anonym | 09.04.2013 10:20
Re: Nespavost - jak proti nespavosti Ja do pul noci neusnu. Apokud usnu po 22h.tak se za 2-3h vzbudim a jsen vyspala.Ale jinak pravidelne se dokopu tak kolem 2-3-4h rani do postele,ale stejne nemuzu usnout. Brala jsem Stylnox, Dormicum.vse kratkodobe jsem ztoho unavena a nestastna. Poradi mi nekdo?

Anonym | 09.04.2013 10:25
Re: Nespavost - jak proti nespavosti Nechci byt anonym:predchozi zprava o potizich spanim je me. Jmenuji se Helena Svehlova. A ted v soucasnosti beru Neurol 1mg. Ale misto 1tabl. Uz beru 2 a nkd i 3.

Helena | 09.04.2013 10:28
Re: Nespavost - jak proti nespavosti Ja do pul noci neusnu. Apokud usnu po 22h.tak se za 2-3h vzbudim a jsen vyspala.Ale jinak pravidelne se dokopu tak kolem 2-3-4h rani do postele,ale stejne nemuzu usnout. Brala jsem Stylnox, Dormicum.vse kratkodobe jsem ztoho unavena a nestastna. Poradi mi nekdo?

Pavlíčková Věra | 17.06.2013 08:50
Re: Nespavost - jak proti nespavosti Užívám již 8 let Rivotril na noc 1x2mg a 6 let k tomu Tritico 150 na noc 1 tbl. poslední měsíce , aniž bych měla nějaké problémy, tak spím od 11h do 02h., potom nemohu usnout a tak si dle lékaře mám vzít Rorendo 0,5x1tbl a tak lehce usnu na 4h. Jsem stále unavená. Beru ještě léky 1x na vysoký cholesterol, Isoptin40- 1x na srdeční arytmii a Euthyrox 50- 1x . Už nevím, co mám dělat. Poraďte!

petra | 21.06.2015 12:30
Re: Nespavost - jak proti nespavosti mam dva roky od operace delohy a od te doby beru tabletky na spani. uz jsem zoufala protoze bez nich nemohu usnout. beru zolpinox. potrebuji poradit moc.


Přidat komentář