Zubní kaz - prevence zubního kazu

Za zubní kaz mohou bakterie. Kdo je zubním kazem ohrožen. Prevence zubního kazu. Zubní kaz je demineralizační proces. K poškození skloviny dochází kontaktem s potravou (škroby a cukry).

Zubní kaz je výsledkem působení faktorů typu výživa, dědičnost, životospráva, množství a složení slin a životní prostředí. K důležitým patří zejména složení stravy. Výživa v dětství (až do 11. roku života) podstatně ovlivňuje zdraví zubů v pozdějším věku.

Za zubní kaz mohou bakterie

Zubní kaz je demineralizační proces. K poškození skloviny dochází kontaktem s potravou (škroby a cukry). Na zubu vzniká povlak (mucin), v něm se množí bakterie a tvoří plát poškozující zubní sklovinu. Bakterie potřebují potravu, nejlépe cukry, a pak produkují kyselinu nemineralizující sklovinu, což způsobuje poškození (kaz) a infekci v zubu i nervových zakončeních.

Kdo je zubním kazem ohrožen

Zubním kazem jsou (z hlediska výživy) ohroženi:

  • Lidé, kteří konzumují rafinované cukry.
  • Lidé, kteří se v dětství nestravovali správně a nemají vytvořenou odolnou sklovinu.
  • Osoby trpící anorexií a bulimií, neboť při zvracení potravy se v ústní dutině vytváří kyselé prostředí.
  • Starší lidé, špatně se stravující, užívající mnoho léků a trpící chronickými nemocemi.

Prevence zubního kazu

V prevenci se doporučuje (z hlediska výživy):

  • Dodržovat základní zásady zdravé výživy
  • Pít dostatek tekutin.
  • Strava by měla obsahovat dostatek vápníku, aby se sklovina mohla obnovovat. Zdravou sklovinu zajistí vápník nejen v mléku, sýrech, jogurtu, ale též v sardinkách, konzervovaném lososu s kostmi a také v luštěninách.
  • Zubní sklovině škodí větší konzumace sušeného ovoce a medu.
  • Konzumujeme-li sladké jídlo, pak raději společně se sýrem.
  • Omezit konzumaci sladkých potravin (zejména mezi jídly), zvláště cukru v podobě bonbonů, lízátek, karamelu, čipsů, sušenek, rozinek, müsli s cukrem, kyselého ovoce (citrusy, švestky), slazených nápojů apod. Cukr se lepí na zuby a zůstává dlouhou dobu v kontaktu se sklovinou.
  • Minimální přestávka mezi jídly má činit 4 hodiny.
  • Jako přesnídávku sníst syrovou zeleninu nebo méně sladké ovoce, stimulující tvorbu slin, které odplavují usazeniny po jídle.
  • Nepít slazené nápoje zejména mezi jídly.
  • Sladkosti a limonády nekonzumovat těsně před vyčištěním zubů.
  • Čistit si zuby po jídle, zvláště po konzumaci sladkostí – koláčů, dortů, sušenek, marmelády apod.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10479 (magazin-zdravi.cz#5273)


Přidat komentář