Spánkový deficit a spánek

To, že vydatný spánek nám pomáhá zachovat si pevné zdraví, není žádná převratná novinka. Když jsme unaveni, stresovaní a nevyspalí, snáze se nachladíme, snáze podléháme nejrůznějším infekcím, cítíme se malátní a bolí nás celé tělo.

Spánek je pro naše zdraví

stejně důležitý jako cvičení a vhodný jídelníček. Bez spánku se navíc vůbec neobejdeme. Neznáme zatím všechny důsledky spánkového deficitu, ale zdá se, že se během času hromadí.

Detoxikace mladý ječmen

Proč spíme

Prospíme skoro třetinu svého života, ale přitom teprve teď začínáme nacházet střípky odpovědí na otázky o tomto podivném tělesném stavu. Co je vlastně spánek? Proč spíme? Je spánek důležitější pro mozek nebo pro zbytek těla? Vědci však už s jistotou vědí, že kvalitní spánek je pro zdraví nesmírně významný.

Díky spánku jsem svižní

Zatím tedy neznáme odpovědi na všechny tyto otázky, ale výzkumy potvrzují to, co všichni víme: když se v noci pořádně vyspíme, cítíme se svěží, lépe nám to myslí a máme víc energie. Jsme také svižnější – a cítíme se mladší.

Spánkem proti zdravotním potížím

Přiměřená dávka spánku navíc pomáhá při prevenci nejrůznějších zdravotních potíží, kvůli nimž také rychleji stárneme. Pokud máte chronické potíže se spánkem, které přetrvávají po dobu dvou týdnů nebo déle, hrozí vám větší riziko duševních problémů, jako je třeba deprese, úzkost, ale i jiná nebezpečí, například mozková mrtvice, infarkt a vysoký krevní tlak.

Spánkem ke zdraví

To, že vydatný spánek nám pomáhá zachovat si pevné zdraví, není žádná převratná novinka. Když jsme unaveni, stresovaní a nevyspalí, snáze se nachladíme, snáze podléháme nejrůznějším infekcím, cítíme se malátní a bolí nás celé tělo.

K podlomení zdraví při nedostatku spánku

dochází proto, že spánek je zřejmě velmi významně propojen s imunitním systémem. Pokud probdíme noc nebo spíme méně, než bychom měli, oslabí to naší imunitu.

Obranné tělesné mechanismy při nedostatku spánku nefungují správně

Celá záležitost může mít velmi vážné důsledky pro lidi, kteří permanentně málo spí. Už jedna jediná probdělá noc je špatná, ale co když pracujete převážně na směny a nemůžete se vlastně nikdy pořádně vyspat?

Nebezpečí spánkového deficitu

Jestliže je spánek součástí zdravého životního stylu, pak mnoho lidí hazarduje se zdravím. Podle výsledků amerických vědců se odhaduje, že zhruba 70 milionů Američanů má problémy se spaním. Mnozí z nás trpí poruchami spánku, jež nám nedovolí odpočinout si tak, jak bychom potřebovali.

Proč toho moc nenaspíme?

Proč tedy mají lidé takové problémy se spaním? Osamělé matky, které dojíždějí do práce, starají se o domácnost a o malé děti, vstávají obvykle v půl šesté ráno a jdou spát až kolem půlnoci, když konečně zlikvidují poslední dávku nádobí po večeři. Zdravotní sestry, které pracují na nepravidelné směny, obchodní zástupci, jimž musí stačit síly na dlouhé večerní propagační akce, nebo řidiči zásobování, kteří do půlnoci navážejí zboží – ti všichni mají zvláštní zaměstnání, jež od nich vyžadují značné pracovní nasazení. I když se jim občas podaří během dne si zdřímnout, mnoho toho nenaspí.

Odvádění od spánku

Pro jiné lidi je zase na světě příliš mnoho lákadel, které je odvádějí od spánku. Vždyť si to přiznejme – připadá nám skoro škoda jít spát, když se nabízí tolik zajímavých příležitostí. Můžeme jít totiž nakupovat do některého z obchodních center s celonočním provozem, přepínat z jednoho televizního programu na druhý nebo celou noc chatovat na síti se známým ze Singapuru.

Elektronika a spánek

Problém většiny z nás spočívá v tom, že nedokážeme odolat elektronickým prostředkům komunikace, jako jsou videa, televize a počítače. Vysedáváme u nich mnohdy do dvou, tří hodin do rána.

Únava a spánek

Druhý den se pak ploužíme jako mátohy a nejsme schopni nic pořádného dělat. Trochu nás probere až několikátý šálek kávy, když si zacvičíme, posečeme zahradu nebo si zapalujeme jednu cigaretu od druhé.

Když jsme nevyspalí

potřebujeme stále nějakou stimulaci. Když si ale pustíme televizi, otevřeme noviny nebo – nedejbože – sedneme za volant, začne se nám za chvíli chtít zoufale spát.

Řada lidí si myslí, že je normální být ve dne každou chvíli ospalý. Není to pravda. Je to jasná známka toho, že člověk trpí spánkovým deficitem.

Najít si čas na spaní

Na přelomu 19. a 20. století, kdy většina lidí žila na venkově a neměla elektřinu, se chodilo spát po západu slunce a vstávalo se, když zakokrhal kohout. Tehdy lidé spali 9 až 10 hodin denně. V době druhé světové války už se ve městech po soumraku svítilo, v továrnách se pracovalo na tři směny, noční kluby fungovaly do časných ranních hodin a průměrná doba spánku klesla na pouhých 8 hodin.

V současnosti je dokonce ještě kratší. I když jsme však drasticky změnili spánkové návyky, nemohli jsme přitom změnit své biologické potřeby, které se vyvíjely tisíce let.

Náš životní styl prostě bere spánek jako nutné zlo

Nemáme na něj čas. Snažíme se toho stihnout za den čím dál víc.

Varovné jevy napovídající, že patrně málo spíme:

  • Býváte tak unaveni, že usnete hned, jakmile položíte hlavu na polštář?
  • Rádi si o víkendu pořádně přispíte?
  • Bojujete během dne s ospalostí?
  • Usínáte na poradách, nad knížkou nebo u televize?
  • Sotva dojíte večeři, už klimbáte?

Pokud kladně odpovíte na kteroukoli z těchto otázek, pak to znamená, že v říši snů zřejmě netrávíte dost času. Přidejte si jednu, dvě hodinky spánku denně, a pravděpodobně se budete cítit mnohem lépe.

Jak se probouzet

Potřebnou délku spánku každému stanoví jeho individuální biologické hodiny, ne program televize nebo střídání pracovních a volných dní.

Jestli nechceme, aby nás ráno musel budit drnčící budík nebo rozjásaný hlas moderátora ranních rozhlasových pořadů, není to nic těžkého. Stačí se řídit základní radou: chodit včas spát a pořádně se vyspat. Potom žádný bzučák ani žádný jiný drastický budící prostředek nebudeme potřebovat.

Pokud dodržujete pravidelný spánkový režim, mozek vás sám probudí, až bude vyspalý. Vzbudíte se naprosto přirozeně.

Doporučení, díky nimž budete klidně spát i vstávat

Dříve na kutě

Několikrát za sebou běžte spát o půl hodiny dříve než obvykle. Pokud i potom budete potřebovat ráno budíka, abyste se včas vzbudili, posuňte čas odchodu na lůžko ještě o další půlhodinu. Jestliže vám to váš denní program nebo třeba péče o rodinu nedovoluje, pokuste se zdřímnou si během dne, abyste ztrátu nahradili.

Nevyspávejte o víkendu

Vstávejte po celý týden každý den ve stejnou dobu. Nesnažte se vynahradit si spánkový deficit během volných dnů. Stanovte si pevnou dobu spánku. Tak jako je pro vaše tělo lepší přijímat potravu v pravidelných denních dobách, tak mu lépe vyhovuje, když také pravidelně vstáváte a chodíte spát.

Zalehněte, když se vám klíží oči

Když na vás jde spaní, nepřemáhejte se. Ospalost je přirozený signál, že byste měli jít spát, tak ho poslechněte. Když budete odchod do postele odkládat, vyvedete tím tělo z rovnováhy.

Jak usnout

Postupně zpomalujte

Vyhraďte hodinu před spaním pouze klidným činnostem. Odpočiňte si nad dobrou knížkou, poslouchejte rádio, udělejte si pár pomalých uvolňujících cviků nebo si připravte teplou lázeň. Začnete být ospalí ještě dřív, než půjdete do postele.

Zklidněte prostředí

Pokuste se navodit kolem sebe klidnou a tichou atmosféru a ztlumte osvětlení. Zavřete si v ložnici dveře a ztlumte televizi v sousední místnosti. Ložnice by se měla proměnit v tiché a útulné doupátko.

Pusťte ven kocoura

Vytvořte si nějaký večerní rituál, radí odborníci z centra pro výzkum poruch spánku. Zkontrolujte, jestli jste zamkli dveře, nastavte topení na příjemnou teplotu a myslete na hezké věci. Dělejte jen to, co ve vás navozuje pocit klidu a bezpečí.

Vzneste se do výšin

Naučte se ke uklidnění používat autohypnózu. Představujte si, jak se všechny vaše svaly uvolňují, ruce a nohy vám těžknou, tělo se propadá do postele. Začněte postupně u prstů na nohou a pokračujte vzhůru. Než se dostanete k hlavě, možná už budete spát.

Popusťte uzdu fantazii

Pokud zjistíte, že nedokážete vyhnat z hlavy vzpomínky na události celého dne, rozhodně nepanikařte. Začněte si třeba tiše prozpěvovat nebo se pokuste vytvořit před očima krásný, uklidňující obraz. Nebo počítejte ovečky, pokud vám to pomůže.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10473 (magazin-zdravi.cz#5044)


Přidat komentář