Menstruační bolesti a jak si od nich ulevit

Každé čtyři týdny se bolesti v oblasti podbřišku opakují a často se připomínají i pár dní předem. Řeč je o menstruaci a bolestech s ní spojených. Jak ale zmírnit nepříjemné obtíže? Využít můžeme medicínu, cvičení i úpravu stravy.

Menstruační cyklus patří k životu každé ženy. Některé z nás začínají menstruovat velmi brzy, již kolem jedenáctého roku, některé se tzv. „stávají ženami“ až o něco později. Menstruace, tedy pravidelně se opakující krvácení, s sebou bohužel přináší řadu nepříjemností. Ženy si mohou připadat, že nelibě voní, že jsou nečisté, nemohou provádět některé činnosti, ale asi nejhorší jsou bolesti a nevolnost, která s nástupem menstruace přichází.

PMS (Premenstruační syndrom)

Typickými příznaky premenstruačního syndromu je přecitlivělost a zvýšená únava, tlak v podbřišku, křeče, bolesti hlavy a svalů, podráždění, psychické vyčerpání, otoky končetin nebo zvýšená chuť k jídlu a pití. Obvykle se symptomy objevují zhruba týden nebo dva před pravidelným krvácením a s jeho nástupem ustupují.

Bolest během menstruace

Premenstruačním syndromem, stejně jako bolestivou menstruací, netrpí všechny ženy. Některé z nás mají to štěstí, že nepociťují zvýšenou bolest či nevolnost a menstruací projdou jako by nic. Většina žen ale s příchodem menstruace pociťuje tupou bolest a tlak v podbřišku, třeští jim hlava, jsou unavené a bez energie, dostavují se náhlé pocity horka či chladu a nezřídka se objevuje i nevolnost. Bolesti jsou v některých případech tak silné, že vystřelují až do zad a nás bolí celá oblast beder.

U každé ženy se různí jak délka menstruace, tak stupeň bolesti. Nejsilnější obvykle žena pociťuje hned na začátku krvácení, ale výjimkou není ani situace, kdy z počátku je všechno v pořádku a obtíže se dostaví až třeba během druhého, třetího dne. Ke konci menstruace (po zhruba 4 – 5 dnech) jsou potíže již minimální a zcela ustupují.

Kdy to není normální

Pokud jste zvyklá, že bolestí podbřišku netrpíte a ona se nečekaně objeví, popř. pociťujete i další příznaky jako je zvýšená nevolnost, zvracení, horečka, zkrátka cokoli, co je příliš nečekané a nestává se Vám, je vhodné vyhledat lékařskou pomoc.

Je totiž možné, že se jedná o zánět, cystu či jiné gynekologické onemocnění, které je třeba zaléčit vhodnými antibiotiky. Proto je důležité nepodceňovat ani pravidelné návštěvy gynekologa, díky kterým můžeme těmto nepříjemnostem předejít.

Svého gynekologa byste měla navštívit nejen v případě silného krvácení nebo silných křečí, ale také pokud krvácíte více než týden, Váš menstruační cyklus má velké výkyvy nebo krvácíte mezi jednotlivými cykly a rovněž i v případě, že se menstruace nedostaví vůbec.

Co pomáhá

Při bolestivé menstruaci můžeme sáhnout do lékárničky a vzít si prášky proti bolesti, nejčastěji se užívá Ibalgin, Valetol či Saridon. Léky bývají často volně prodejné. Pokud nevíme, které léky zvolit, určitě nám poradí v lékárně nebo si nechte předepsat konkrétní léky přímo u Vašeho gynekologa, popř. praktického lékaře.

Proti příliš silným menstruačním bolestem je možné nasadit léčbu hormonální antikoncepcí, která snižuje nebo zcela odstraňuje bolesti spojené s pravidelným krvácením.

Protáhněte tělo, uvolněte mysl

Pokud nechcete hned užívat tabletky, je vhodné vyzkoušet i jiné metody. Nejčastěji se doporučuje cvičení. Přestože se Vám nechce hýbat a nejraději byste se zahrabaly pod deku a tiše trpěly, překonejte se. Nežeňte se hned do desetikilometrového běhu nebo aerobního cvičení, to není v této situace to nejlepší. Otřesy Vám mohou vadit a tento způsob cvičení je vzhledem k oslabení Vašeho organismu příliš namáhavý. Budete se divit, ale stačí pár protahovacích cviků a viditelně se Vám uleví.

Začněte relaxovat

Kromě toho je důležité se soustředit i správné dýchání. Nejprve posaďte do tureckého sedu (můžete si také lehnout na podložku, pokrčit nohy a chodidla dát na šířku pánve), uvolněte se a zavřete oči. Zaměřte se na Váš dech, zhluboka se nadechněte a vydechněte, dýchejte do břicha a myslete na to, jak vzduch proudí Vaším tělem. Nádech nosem, výdech ústy. Opakujte, dokud se zcela neuvolníte. Tento způsob můžete využít i mimo „své dny“, např. jako relaxační cvičení po namáhavém dni.

Buďte jako kočky

Po celkovém uvolnění se zkuste protáhnout jako kočka. Klekněte si na všechny čtyři, srovnejte záda a soustřeďte se opět na dýchání. Prohněte se v bedrech, jak jen Vám to bolesti dovolí, a zvedněte hlavu. Párkrát prodýchejte. Poté se stulte dolů do klubíčka a opět dýchejte. Cvik několikrát zopakujte. Díky stahování a uvolňování břišních svalů se zmírní Vaše bolesti.

Protahování na všechny strany

Podobně jako jste si protáhla trup těla a břišní svaly si můžete z pozice tureckého sedu protáhnout paže a šikmé břišní svaly, a to do boku přes hlavu. Poté spojte ruce nad hlavou a vytáhněte se do výšky a poté otočte ruce dlaněmi nahoru a prodýchejte.

Teď si sedněte na paty, ruce natáhněte před sebe až na zem (ukazováčky a prsteníčky se lehce dotýkají), hlavu opřete o zem. Uvolněte se a dýchejte. Opět protáhnete bříško, ale zároveň zůstanete přikrčené.

Proti bolestem hlavy určitě pomůže i protažení krční páteře, kdy spojíme ruce za hlavou a lehce tlačíme hlavu dolů (můžeme lehce kmitat). Poté lehce zatlačte hlavu na pravou i na levou stranu, udělejte kroužek na každou stranu a uvolněte.

Jiná žena, jiný sport

Kromě domácích protahovacích cviků si můžete zajít i na hodiny jógy, pilatesu, relaxačního cvičení nebo si zajděte jednoduše zaplavat. Intenzita cvičení je individuální u každé ženy. Pokud Vám to tělo dovolí, můžete vyzkoušet i aerobic, zahrát si badminton, lehce si zaběhat. Některé z nás považují i během svých dní za nejlepší způsob odstranění menstruační bolesti sex. Proč také ne, ale buďte Vy i partner opatrní a dbejte na správnou hygienu.

Upravte si jídelníček

V tuto chvíli potřebuje Vaše tělo dostatek tekutin a vitamínů. Dodržujte proto pravidelný pitný režim (2,5 – 3 litry tekutin za den), mějte přísun čerstvého ovoce a zeleniny, konzumujte pokrmy z ryb a kuřecího masa. Zkrátka se pokuste jíst zdravě alespoň pár dní. Snažte se také vynechat alkohol a omezte kouření, vynechejte kávu, bílé pečivo, méně solte a omezte sladkosti.

Ke snížení bolesti z menstruace pomáhají také přírodní preparáty. Můžete si připravit čaj například z maliníku, meduňky, řebříčku, kontryhele, lnu setého nebo sezamu. U bylinářů si nakupte bylinky (podají Vám i stručný návod na přípravu) nebo si je jednoduše vysaďte doma za okno.

Dobré rady a tipy

Ke** zmírnění menstruačních obtíží** Vám určitě pomůže, kromě již zmíněného pohybu, také krátká teplá koupel v heřmánku, rozmarýnu či tymiánu. Na škodu není ani přiložení termoformu s teplou vodou na oblast podbřišku.

Během období menstruace byste měla být v teple. Noste ponožky, neprochladněte, zachumlejte se s čajem pod deku a snažte se odpočívat.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10498 (magazin-zdravi.cz#10279)


Přidat komentář