Vitamin E - vitaminová prevence

Vitamin E zlepšuje činnost vitaminu A. Látky, které vstřebávání vitaminu E usnadňují. Užívání doplňků s vitaminem E- doporučená denní dávka DDD. Kombinace doplňků s vitaminem E. Proč užívat vitamin E. Nejlepší zdroje vitaminu E.

Jak vitamin E působí

Vitamin E působí antioxidačně, pomáhá neutralizovat škodlivé volné radikály v těle. Je důležitý zejména k zachování zdravé buněčné stěny, dále pro zdravý stav kůže, nervů, svalů, červených krvinek, srdce a pro dobrou funkci krevního oběhu.

Vitamin E zlepšuje činnost vitaminu A

v těle a na rozdíl od ostatních vitaminů rozpustných v tucích, je v těle ukládán pouze na krátkou dobu – což svědčí pro nutnost příjmu pravidelných dávek.

Látky, které vstřebávání vitaminu E usnadňují

Vitamin C a selen podporují činnost vitaminu E v těle.

Látky, které vstřebávání  vitaminu E omezují

Lék cholestyramin, užívaný ke snížení vysoké hladiny cholesterolu, omezuje vstřebávání vitaminu E. Vysoké dávky železa, mědi a hořčíku mohou snížit množství vitaminu E v těle stejně jako tuky v některých margarinech a konzervovaných potravinách. Negativní vliv na jeho vstřebávání má i znečištěné ovzduší a antikoncepční pilulky.

Užívání doplňků s vitaminem E- doporučená denní dávka DDD

DDD (doporučená denní dávka) vitaminu E (10 mg) se rovná 27 slunečnicových semen. Nejvhodnější formou doplňku vitaminu E je d-α-tokoferol. Horní bezpečná hranice, při které nehrozí žádné krátkodobé či dlouhodobé nepříznivé následky, je 800 mg denně.

Odborníci na výživu doporučují 100 – 1000 mg denně pro dospělé jako preventivní a terapeutickou dávku.

Kombinace doplňků s vitaminem E

Výrobky obsahující 25 µg selenu na každých 200 mg vitaminu E zvýší jeho účinky. Doplňky obsahující železo užívejte nejméně osm hodin před či po užití doplňku s vitaminem E, abyste předešli jeho zničení.

Upozorněnína vitamin E

U lidí s nedostatkem vitaminu K mohou vysoké dávky vitaminu E nepříznivě ovlivnit srážlivost krve. Lidé s vysokým krevním tlakem a s revmatickým či ischemickým srdečním onemocněním by měli užívat vysoké dávky pouze pod pečlivým lékařským dohledem.

Terapeutické užití vitaminu E

Srdeční onemocnění

Doplněk vitaminu E v dávce 80 – 100 g může snížit riziko srdečního onemocnění, cévní příhody mozkové a anginy pectoris tím, že sníží tvorbu aterosklerotických plátů ve stěnách tepen.

Rakovina a vitamin E

Dostatečný příjem vitaminu E může sloužit jako ochrana před některými druhy rakoviny, hlavně plic a děložního hrdla.

Šedý zákal oční čočkya vitamin E

U lidí užívajících doplňky vitaminu E může být menší pravděpodobnost vzniku šedého zákalu oční čočky.

Infekce

Doplňky vitaminu E mohou zvýšit obranyschopnost imunitního systému v boji s infekcí.

Osteoartritida

Vitamin E poskytuje úlevu od bolesti spojené s osteoartritidou (zánětlivým onemocněním kostí a kloubů) pravděpodobně díky svému protizánětlivému působení.

Mužská plodnost

Ukázalo se, že vitamin E v denní dávce 600 mg má významně příznivý účinek na počet spermií a pomáhá také zlepšit mužskou plodnost.

Proč užívat vitamin E

Lidé se stravou bohatou na polynenasycené tuky, mezi něž patří velká část margarinů, rostlinných olejů, ořechů a semen, mohou potřebovat doplněk vitaminu E, stejně jako lidé, kteří tuky špatně vstřebávají.

Vitamin E je také vhodný pro ty, kteří mají v rodinné anamnéze srdeční onemocnění, jsou více vystaveni znečištěnému životnímu prostředí, ale také pro všechny, kteří mají zájem o zpomalení procesu stárnutí.

Následující příznaky mohou také ukazovat na potřebu tohoto doplňku:

  • vyčerpání po lehké fyzické námaze
  • snadná tvorba modřin
  • pomalé hojení ran
  • křečové žily
  • ztráta svalového tonu
  • pokles sexuální apetence
  • neplodnost

Nejlepší zdroje vitaminu E (mg/100 g potravin) - kde najdeme vitamin E

Pšeničný olej: 137 mg/100 g
Slunečnicový olej: 49 mg/100 g
Slunečnicová semena: 37 mg/100g
Lískové ořechy: 25 mg/100 g
Mandle: 24 mg/100 g
Semena borovice: 14 mg/100 g
Sladký brambor: 4 mg/100 g
Avokádo: 3 mg/100 g
Müsli: 3 mg / 100 g
Špenát: 2 mg/100 g

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10436 (magazin-zdravi.cz#5096)


Přidat komentář