Jak se zbavit stresu?

Stres je velice nepříjemné napětí, kterým trpí většina populace v civilizovaném světě. Dnešní uspěchaná doba toto číslo ještě více zvyšuje a nepomáhá ani fakt, že jsme díky nejmodernější technice vysoce mobilní.

Ba právě naopak, to jsou další důvody stresové situace.

Jak lze stres definovat?

Slovo stres pochází z anglického výrazu stress, což znamená napětí, tlak anebo namáhání. Stres můžeme tedy definovat, jako obranný stav organismu, který je vystaven zvláštním a maximálním podmínkám, kterým se organismus brání. Prakticky je stres projevem obrany pro zachování stávajících podmínek tak, aby nedošlo k poškození, nebo dokonce smrti.

V medicíně se stres definuje jako souhrn psychických a fyzických reakcí na neočekávané a zátěžové situace. Medicínsky lze stres rozdělit na: Eustres, což je zátěž poštovní a má za úkol motivovat a vyburcovat jedince k lepšímu výkonu. Naopak distres je takový stav, který jedince naprosto deptá, odrovnává a většinou se projevuje fyziologickou změnou, tedy nemocí.

Dlouhodobý stres pak přináší skutečně fatální nervová onemocnění, která již se nedají léčit. Lidově se říká, že se člověk zbláznil. Nicméně, na to je nutné pamatovat a své stresory vyřadit ze svého života a omezit jim přístup k vašemu tělu a mysli.

Co je stresor?

Stresor je podmět, úkaz, mimořádná podmínka, vyvolávající stres. Prostě vše, co je důvodem naší vnitřní úzkosti, která nás dohání až k šílenství.

Proč trpíme stresem?

Stresem trpíme kvůli vlastnímu pocitu selhání, anebo pocitu, kdy i když chceme, nemůžeme souvislosti ovlivnit na základě vnějších příčin. Lidově uvedeno v příklad – jedeme na důležitou schůzku, ale zrovna se nám porouchalo auto a nechce jet. Než se nám je, ať už vlastními silami, nebo pomocí jiných lidí, podaří opravit a my můžeme vyjet, pociťujeme vnitřní napětí, že schůzku nestihneme. Po cestě si poklepáváme po volantu, ne kolonu před námi troubíme, což kolikrát vede k agresi – hrubé manévry na silnici, nebezpečné předjíždění, vysoká a nepovolená rychlost a tak podobně. To byl jen malý příklad krátkodobého stresu.

Často jistá stresová situace vede k další a tak se dostáváme do řetězce napětí, který není v našich silách zvládnout.

Jak se stres nejčastěji projevuje?

Projevy stresu jsou různé, záleží na jedinci a konkrétním případě. Nicméně, jak už bylo uvedeno, je to ta viditelná nervozita, poklepávání prsty, cvakání propiskou, pochodování sem a tam. Lidé ve stresu jsou** více agresivní**, podráždění, často je vytočí i obyčejná situace, nedorozumění apod. Proto jsou častým projevem také** nadávky, výčitky a odmítavé postoje. Kolikrát se tak stane, že v tomto napětí řekneme někomu něco, co nemyslíme až tak vážně a následně nás to více mrzí. Většinou tak lidé, jakoby předají stres na dotyčnou osobu. Proto jsou na světě zbytečné **hádky a agresivně řešené životní situace. Nicméně, v zachování etiky jedince je dobré se problému a jednotlivým stresorům postavit čelem a řešit svůj problém dříve, než bude pozdě.

Jaké opatření zabrání vzniku stresu?

Řekne se to jednoduše – zbavit se stresu, nicméně, jak se zbavit třeba dluhů? Pokud vaši stresovou situaci vyvolává nedostatek peněz, a dostanete se, třeba i ne vlastní vinou do situace, kde potřebujete ještě větší obnos peněz, není jednoduché v noci klidně spát a hodit problém za hlavu. Ale jak říkají optimisté – každý, i ten nejzapeklitější problém se dá vyřešit. Nutné je věřit, snažit se a ukonat několik kroků pro čisté svědomí a vlastní zdraví.

Zapomeňte na dokonalost

Stresem často lidé trpí perfekcionisté. Lidé, kteří mají na sebe samé vysoké nároky a prohru si za žádných okolností nemohou a nechtějí připustit. Bohužel, člověka tak nezměníme, ale můžeme si pomoci. Ať jsou podněty, které vás vedou k tomu, že jste, jací jste, jakékoli, neřešte. Jedna mladá dívka byla na sebe tak náročná a měla vnitřní potřebu všem svým spolužákům stále dokazovat, že je nejlepší v matematice, až málem propadla. Přitom byla nadprůměrně inteligentní v matematických úlohách a při nové látce dokázala kantorovi odpovědět na jakoukoli otázku a být napřed.

Nutkání být nejlepší

Problém byl v tom, že při písemném testu měla nutkání vždy test odevzdat jako první, což mělo poukázat na její rychlý a dokonalý úsudek. Nicméně v tom spěchu udělala kolikráte hloupou chybu a tak ji stála dobrou známku. Tak to šlo celý rok. Naštěstí vyučující pochopil, že je chyba jinde, než v neznalostech a do dalšího ročníku ji pustil. Vždy ale k vám nebudou všichni tak velkorysí. Nikdo není dokonalý, a proto se zbavte představ, že prohrajete vše, když nebudete nejlepší, jinak se opravdu zblázníte.

Odreagování se jinými činnostmi

Důležité je mít vlastního koníčka, činnost, při které zaměstnáte mozek tak, aby na jiné nešvary a neduhy světa nedokázal myslet. Udělejte si pořádek v receptech a začněte v kuchyni experimentovat, učte se cizí jazyky, malujte, zapište se do kurzu keramiky, foťte přírodní úkazy ve svém okolí, anebo hrajte squash. Je jedno co to bude, hlavně neseďte doma a neužírejte se. Při tomto skvěle pomáhá fyzická práce a namáhání, proto je sport a pohyb důležitý. Navíc tělesnou zátěží se vám uvolňují endorfiny, což jsou hormony štěstí, které tak nutně potřebujete.

Masáže, relaxace a vana

Proti stresu existují velice účinné masáže. Taková speciální indická masáž hlavy a šíje je proti stresu dokonalost sama. Přesně působí tam, kde je potřebná, napětí uvolní a vy nejen že získáte skvělý pocit, ale navíc se zbavíte i bolestí hlavy. Pomoci si lze i blahodárnou koupelí. Večer si napusťte vanu horkou vodou, použijte koupelovou sůl, nebo pěnu s příjemnou intenzivní vůní. Ideální jsou růže a levandule a odpočívejte, volně dýchejte a nenechte se hlavně ničím rušit. Je to vaše půlhodinka. Po koupeli budete příjemně unavení, běžte si lehnout, bude se vám dobře spát.

Rozdělení povinností

Pokud vás stresuje situace doma, kolem manžela a dětí, rozdělte úkoly tak, aby i on měl řádnou dávku zodpovědnosti. Doby, kdy byla žena v domácnosti, a muž vydělával peníze, jsou ty tam, Dnes živí rodinu oba, tak se o děti, úklid, nákup, vaření nebo praní musí postarat rovno měrně oba. Nechte ho, ať je někdy vyzvedne ze školy on a nakoupí, případně uvaří. A nezdráhejte se zajít s kamarádkami na kafe.

Zastavit se, nadechnout, vydechnout a jít dál

Nespěchejte, nehoňte se. Práce neuteče, tak buďte trochu flegmatická. Že nejsou umytá okna? Tak ať, honit se z práce a drhnout je, až padnete k zemi je zbytečné, v noci naprší a lesknoucí tabule jsou pryč. Tak to uděláte holt zítra, nebo i později. Pokud jste roztěkaní, tak se prostě zastavte, dvakrát nebo třikrát se zhluboka nadechněte, vydechněte a jděte s klidem dál. Bude vám lépe.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10443 (magazin-zdravi.cz#10230)


Přidat komentář