Nespavost jako lékařský problém

Co na nespavost. Před spánkem - klidné a útulné prostředí. Autohypnóza. Nespavost nebo specifická porucha spánku. Léčba nespavosti a poruchy spánku. Věčerní rituál. Postupně zpomalujte - klid před spaním.

Co na nespavost

Nedaří se vám usnout? Nabízíme vám několik jednoduchých triků, jak se pokusit přivolat spánek.

Postupně zpomalujte - klid před spaním

Vyhraďte hodinu před spaním pouze klidným činnostem. Odpočiňte si nad dobrou knížkou, poslouchejte rádio, udělejte si pár pomalých uvolňujících cviků nebo si připravte teplou lázeň, radí prof. Harsh. „Začnete být ospalí ještě dřív, než půjdete do postele.”

Před spánkem - klidné a útulné prostředí

Pokuste se navodit kolem sebe klidnou a tichou atmosféru a ztlumte osvětlení. Zavřete si v ložnici dveře a ztlumte televizi v sousední místnosti. Ložnice by se měla proměnit v tiché a útulné doupátko.

Věčerní rituál

Vytvořte si nějaký večerní rituál, radí odborníci z centra pro výzkum poruch spánku při Mayo Clinic v Rochesteru (Minnesota). Zkontrolujte, jestli jste zamkli dveře, nastavte topení na příjemnou teplotu a myslete na hezké věci. Dělejte jen to, co ve vás navozuje pocit klidu a bezpečí.

Autohypnóza

Naučte se ke zklidnění používat autohypnózu. Představujte si, jak se všechny vaše svaly uvolňují, ruce a nohy vám těžknou, tělo se propadá do postele. Začněte postupně u prstů na nohou a pokračujte vzhůru. Než se dostanete k hlavě, možná už budete spát.

Počítejte ovečky před spaním

Pokud zjistíte, že nedokážete vyhnat z hlavy vzpomínky na události celého dne, rozhodně nepanikařte, radí prof. Harsh. Začněte si třeba tiše prozpěvovat nebo se pokuste vytvořit před očima krásný, uklidňující obraz. Nebo počítejte ovečky, pokud vám to pomůže.

Nespavost nebo specifická porucha spánku

Co dělat, když už jste zkusili úplně všechno, a přesto se pořád převalujete a spánek ne a ne přijít? Může to znamenat, že trpíte nějakou specifickou poruchou spánku, která bude vyžadovat určitou formu léčení.

Porucha spánku - periodické pohyby

Porucha spánku je stav, který neumožňuje normální spánek. Jedna z takových poruch je nespavost, kdy se vám buď nedaří usnout, anebo se vzbudíte uprostřed noci a už „nezaberete”. Možná vás v noci obtěžují nekoordinované pohyby nohama nebo rukama, což je problém, který má i svůj odborný název - periodické pohyby končetinami ve spánku.Takové potíže vás probudí mnohokrát za noc, i když o tom nevíte. A tak si zdravý a hluboký spánek rozhodně nepředstavujeme. Podle posledních výzkumů nás může sužovat více než 70 různých spánkových poruch. Většina z nich se naštěstí dá léčit nebo alespoň korigovat.

Léčba nespavosti a poruchy spánku

Za posledních 20 let vzniklo ve Spojených státech amerických na 2000 klinik, které se léčbou poruch spánku zabývají; specializovaná pracoviště a spánkové laboratoře jsou i u nás. Možná ve svém okolí také nějakou najdete. „Poruchy spánku už se považují za skutečný lékařský problém,” tvrdí dr. Weber. „Dobře totiž víme, že to, co se děje s lidmi v noci, se jasně projeví na jejich zdravotním stavu ve dne.”

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10365 (magazin-zdravi.cz#5375)


Přidat komentář