Veganská strava a bílkoviny

Potraviny, které dodávají nejvíc bílkovin ve veganské stravě jsou luštěniny (hrách, fazole, čočka, sojové výrobky), obiloviny (pšenice, oves, rýže, ječmen, pohanka, jáhly, těstoviny, chléb), ořechy (para, lískové, mandle, kešu).

Co jsou bílkoviny?

Bílkoviny jsou velké molekuly tvořené menšími jednotkami - aminokyselinami. Existuje dvacet aminokyselin, které můžeme běžně najít v rostlinných i živočišných bílkovinách. Osm z nich pravděpodobně naše tělo nedokáže běžně vytvořit samo, získáváme je pouze ze stravy. Jsou to izoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valin. Bílkoviny jsou nezbytné pro zachování tkání a umožnění růstu. Z bílkovin se také tvoří hormony a další fyziologicky aktivní látky.

Veganské zdroje bílkovin

Potraviny, které dodávají nejvíc bílkovin ve veganské stravě jsou luštěniny (hrách, fazole, čočka, sojové výrobky), obiloviny (pšenice, oves, rýže, mladý ječmen, pohanka, jáhly, těstoviny, chléb), ořechy (para, lískové, mandle, kešu) a semínka (slunečnice, dýně, sezam).

Jsou rostlinné bílkoviny druhořadé?

Odborníci na výživu si dříve mysleli, že rostlinné bílkoviny jsou méně kvalitní než živočišné bílkoviny. Dokonce i dnes jsou někdy rostlinné bílkoviny brány jako druhořadé a živočišné jsou vyzdvihovány.

Je nutné kombinovat bílkoviny?

Ne, opravdu to není nutné. V minulosti byla teorie kombinování bílkovin založena na myšlence, že vzájemně se doplňující (vzhledem k bílkovinám) potraviny s různými limitujícími aminokyselinami, například fazole a obilniny, by se měly kombinovat v každém jídle, aby se zvýšila dostupnost aminokyselin.

Bílkoviny v potravinách mají každá svoji charakteristickou strukturu

některých aminokyselin obsahují méně a jiných více. Po mnoho let se kvalita bílkoviny posuzovala podle své struktury aminokyselin a byla poměřována vůči bílkovině slepičích vajec, která byla brána jako 100%.

Ve většině obilnin a semínek je limitující aminokyselina lysin

zatímco ve většině luštěnin je to methionin. Tryptofan je limitující aminokyselina v kukuřici a methionin v hovězím mase. Přestože každé jídlo má limitující aminokyselinu, většina potravin má všechny aminokyseliny v množstvích dostatečných pro lidské zdraví.

Jak jsou na tom v kombinování bílkovin vegetariáni a vegani?

Dokonce i vegetariánům je někdy doporučováno kombinovat rostlinné bílkoviny s mléčnými výrobky. Tato rada je však velmi zastaralá. Kombinování bílkovin může snížit potřebné množství bílkovin, ale několik výzkumů na lidech ukázalo, že to není potřebné a že to nefunguje vždy. Strava založená výhradně na rostlinných potravinách docela dobře zásobuje tělo doporučovanými množstvími všech nezbytných aminokyselin a kombinování bílkovin v každém jídle není nutné. Sojová bílkovina je svou biologickou hodnotou rovnocenná živočišným bílkovinám.

Mladý ječmen pro vegany - jedinečný výrobek na našem trhu je mladý ječmen (green barley) od společnosti Morlife, která má v ČR přímé zastoupení.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10317 (magazin-zdravi.cz#7517)


Přidat komentář